Jaki biznes z niskim progiem wejścia warto założyć?
Coraz więcej artykułów blogowych zaczyna się od słowa: “Pandemia…”. Ten też miał się tak zacząć, bo choć wchodzimy w pewną monotonię, nie da się ukryć, że pandemia przedefiniowała rzeczywistość.
Gdyby pandemii przedsiębiorcom było mało, rząd postanowił wprowadzić Nowy ład, który w grudniu 2021 r. zaowocował falą zawieszeń działalności gospodarczej.
Ale pieniądze trzeba skądś brać. O pracę jest coraz ciężej, pracodawcy nie są skorzy do wręczania umów o pracę, a nawet jeśli to robią, wyzysk jest na każdym kroku. Co w takiej sytuacji robić?
Wiele osób decyduje się założyć własną firmę. Przez lata własna firma doczekała się stereotypów, jak np. PRL-owska pogarda dla “prywaciarzy”, albo że założenie firmy kosztuje. Niestety, są biznesy, gdzie bez ogromnego wkładu własnego nawet nie ma co startować.
Photo by Hunters Race on Unsplash
Zanim założysz własną firmę…
Wiele firm pada w ciągu pierwszego roku od założenia z kilku powodów. Aby uniknąć tych błędów, wykonaj poniższe kroki.
Skąd wziąć pomysł na biznes
Jeżeli dopiero szukasz pomysłu, takim razie spójrz na siebie i na to, co robisz. Masz jakieś doświadczenie zawodowe? Wykorzystaj je.
Może masz hobby? Jeśli w wolnym czasie zajmujesz się swoim ogrodem, zaoferuj te usługi sąsiadom, a z czasem i dalej. Większość narzędzi i tak już masz.
Chodzisz na siłownię od wielu lat? Masz imponującą muskulaturę lub zgrabną sylwetkę? Jesteś chodzącą reklamą swojego biznesu i potwierdzeniem kompetencji. Opakuj wiedzę w produkt i sprzedawaj w Internecie, albo zostań trenerem personalnym.
Otwierając własny biznes oparty o hobby, masz gwarancję, że zawodowo będziesz robić to, co kochasz.
Analiza własnych predyspozycji
Niezależnie od tego, jaki będziesz mieć pomysł na własny biznes, usiądź i zastanów się, ale tak szczerze – czy nadajesz się do tego? Czy jest sens wchodzić w sprzedaż bezpośrednią, jeśli nie lubisz kontaktu z ludźmi? W sprzedaży musisz sprzedać produkt, żeby liczyć na spore zarobki. Nie sprzedasz – nie zarabiasz.
I tak samo czy dobrym rozwiązaniem będzie freelancing, jeśli nie lubisz pracy w samotności?
Przemyśl to zanim podejmiesz brzemienne w skutkach decyzje.
Analiza rynku
Najwięcej firm, bo aż 42%, upada, ponieważ nie ma zapotrzebowania na ich produkt lub usługi. Kiedy już masz pomysł na biznes, sprawdź, czy w ogóle jest zapotrzebowanie na tego typu produkt lub usługę. Być może według obliczeń w Twojej głowie hodowla jedwabników to rewelacyjny koncept, ale jeśli nie znajdziesz odbiorców, biznes przepadnie.
Analiza rynku jest szczególnie kluczowa w sytuacji, kiedy ponosisz rzeczywiste nakłady finansowe lub rzeczowe na rozpoczęcie firmy. Jeśli planujesz rozkręcić biznes, popytaj znajomych, na grupach w social mediach, zrób ankiety. Możesz nawet przejść ulicą i zrobić sondę.
Analiza konkurencji
Analiza konkurencji w danej branży jest po części związana z analizą rynku. Może przebiegać na dwóch płaszczyznach:
- biznes lokalny – gdy masz siedzibę w konkretnym mieście, musisz sprawdzić, czy są w okolicy podobne firmy, szczególnie jeśli bliskość klienta jest ważna (np. restauracja),
- biznes internetowy – jeżeli masz zamiar prowadzić gros swojej działalności w Internecie, musisz się zorientować, jak trudno będzie wbić się na poszczególne słowa kluczowe.
Te płaszczyzny przenikają się. Biznes internetowy będzie walczył w wyszukiwaniu lokalnym, ponieważ tak działa Google – dobiera najlepsze wyniki, bazując na lokalizacji szukającego. Biznes lokalny będzie walczył o pozycje w Internecie, by zwiększyć widoczność, a docelowo także zysk.
Określenie grupy docelowej
Otwarcie firmy musi być poprzedzone solidnym researchem. Odpowiedz sobie na kluczowe pytanie: “Dla kogo jest mój produkt?”.
Odpowiedź: “Dla wszystkich” jest błędna. Popularne powiedzenie mówi: “Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Określając grupę docelową, zmniejszasz spektrum działania i potencjalny zasięg, ale zwiększasz szansę konwersji.
Przykład. Jeśli handlujesz fotelikami dziecięcymi, Twoja grupa docelowa to młodzi rodzice, a nie wszyscy mieszkańcy Twojego miasta, a nuż komuś się urodzi. Osoba bezdzietna lub mająca dorosłe dzieci nie kupi fotelika.
Budżet na biznes internetowy
To Cię nie ominie. Coraz więcej firm wchodzi do Internetu i to z grubymi pieniędzmi na marketing. Wiele z nich ma już starą domenę z długą historią i mocną pozycją, a jedyne, co robią, to inwestują w rozwój firmy w sieci. Możesz im dorównać?
Wielu przedsiębiorców stara się uciec od wysokich kosztów prowadzenia działalności w Internecie. Nie chcą wydawać pieniędzy na SEO czy kampanie reklamowe, nawet treści na stronę chcą kupić po kosztach. Brutalna prawda jest taka, że w świecie o takim natężeniu konkurencji to nieuniknione.
Samo założenie strony internetowej to jest koszt. Musisz kupić domenę i hosting. Jeśli to ma być sklep, to nie może być najtańszy hosting. Następnie ktoś musi Ci postawić tę stronę, żeby wyglądała profesjonalnie. Możesz próbować samemu, jeśli umiesz, ale to ryzykowne. Brzydka, nieintuicyjna witryna internetowa odstraszy klientów. Koszt stworzenia strony internetowej to od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Za większy portal zapłacisz nawet kilkanaście tysięcy.
Stroną musi się ktoś opiekować, szczególnie jeśli brakuje Ci wiedzy na temat kodu i programowania.
Jeśli prowadzisz biznes online, dobrze byłoby mieć dział supportu, a to wymaga zatrudnienia kogoś na pełen etat.
Jak widzisz, jest sporo rzeczy, o które trzeba zadbać i wszystkie kosztują. Przemyśl to dobrze.
Photo by Nick Fewings on Unsplash
Czym jest biznes z niskim progiem wejścia?
Próg wejścia w biznesie to kapitał potrzebny na rozpoczęcie działalności. Przez kapitał rozumie się tutaj:
- nakłady finansowe,
- posiadane aktywa (np. sprzęt),
- know-how,
- niezbędne wykształcenie.
To ostatnie jest szczególnie trudne do zdobycia z uwagi na czas potrzebny do ukończenia szkoły lub predyspozycje, na przykład nie każdy będzie w stanie nauczyć się programowania czy zostać lekarzem.
Kolejną ważną rzeczą są potencjalne nakłady finansowe, jakie trzeba ponieść, by założyć firmę. To właśnie ryzyko porażki i groźba bankructwa odstrasza wielu aspirujących przedsiębiorców. Im wyższe wymagania finansowe na start, tym trudniej się przełamać.
Poniżej prezentujemy listę pomysłów na własny biznes, które nie wymagają dużych inwestycji na start.
Dropshipping jako pomysł na własny biznes
Coraz popularniejszy w ostatnim czasie dropshipping polega na prowadzeniu sklepu internetowego… bez sklepu. Nie masz towaru czy magazynu, a cała obsługa logistyczna jest przeniesiona na dostawcę. Twoim zadaniem jest zdobycie i obsługa klienta.
Właścicielowi biznesu odchodzą koszty zakupu towaru, magazynowania czy wysyłki.
Tworzenie treści pisanych
Mowa tutaj głównie o szeroko pojętym copywritingu. Pandemia wepchnęła wielu twórców do Internetu.
Niestety zaowocowało to też popsuciem rynku, ponieważ obok jakościowych fachowców na rynek copywriterów trafiło też wiele osób, którym wydaje się, że potrafią pisać. Treści niskiej jakości nadrabiają równie niską ceną, kreując wizerunek copywritera jako osoby pracującej za grosze.
Niemniej jednak jeśli włożysz dużo pracy w swój rozwój, zyskasz uznanie, rozbudujesz portfolio i przede wszystkim podciągniesz warsztat, pewnego dnia możesz zarabiać naprawdę dobre pieniądze.
Blog
Wśród pomysłów na biznes z niskim kapitałem początkowym możesz znaleźć prowadzenie bloga. To dobry pomysł, o ile wiesz, jak zarabiać na blogu, masz bardzo dużo czasu na tworzenie i publikację treści i nie celujesz w bardzo kompetytywne branże. W przeciwnym razie odbijesz się od ściany.
Researcher
Ogrom Pracy copywritera czy content writera to wyszukiwanie informacji. Możesz tutaj zaoferować swoje usługi i wyszukiwać wartościowe źródła po publikację bardziej doświadczonym copywriterom, a w zamian przy okazji nauczysz się fachu. Dobry copywriter doceni pomoc i zaoszczędzony czas, przez co podzieli się zyskiem.
Tworzenie treści wideo
Do tworzenia treści na Youtube wystarczy Ci:
- komputer,
- Internet,
- oprogramowanie do nagrywania ekranu.
Ewentualnie możesz to zrobić tak jak Dziki Trener, który swoje filmy nagrywa telefonem.
Jeżeli nie masz pomysłu na kanał, brakuje Ci charyzmy lub konsekwencji, możesz spróbować swoich sił w biernym tworzeniu treści.
Większość kanałów na Youtube potrzebuje montażysty. Dobry montażysta znajdzie robotę bez problemu.
Tworzenie stron internetowych
Przy tworzeniu stron internetowych dobrze mieć wiedzę z zakresu programowania. Szczególnie przyda się praktyczna znajomość CSS, HTML i pHp. Nie jest to jednak warunek konieczny. Można się tego nauczyć z darmowych kursów na Youtube, niedrogich kursów na Udemy, SkillVeo, Coursera lub innej platformie.
Ewentualnie możesz pójść do kogoś na praktyki, przy kim nauczysz się podstaw, a następnie pójdziesz na swoje.
Stworzenie prostej strony internetowej to koszt rzędu kilkuset złotych (+ treści), a bardziej złożona to nawet kilka tysięcy.
Dzisiaj jak ktoś chce mieć własny biznes, musi też postawić stronę internetową. Popyt jest duży, ale i konkurencja spora.
Grafika komputerowa
Ponownie odwołamy się tutaj do pandemii, która wymusiła przejście wielu firm do Internetu. Biznes internetowy wiąże się z założeniem strony internetowej lub profilu w social mediach, a te z kolei oprócz treści pisanych, potrzebują oprawy graficznej.
Zaawansowana grafika komputerowa wymagać będzie posiadania potężnego sprzętu i płatnego oprogramowania, ale prostsze grafiki możesz wykonywać na zwykłym laptopie w darmowych programach, jak Figma, Gimp czy Canva.
Agencja ubezpieczeniowa
Aby zostać agentem ubezpieczeniowym, potrzebujesz czasu na odbycie szkolenia, matury i zaświadczenia o niekaralności za 30 zł. Każda firma ubezpieczeniowa przyjmie Cię z otwartymi ramionami, jeśli tylko zadeklarujesz, że chcesz dla niej pozyskiwać klientów.
Musisz jednak wziąć pod uwagę, że to trudna branża, mocno konkurencyjna, a ubezpieczenia to biznes związany z dużą odpowiedzialnością karną i finansową.
Korepetycje
Warunek konieczny – musisz się znać na temacie. Mocna trója z matmy to może być trochę za mało.
Oprócz tego musisz umieć tę wiedzę przekazać. Nie tak, że niczym wykładowca przyjdziesz, powiesz, co masz powiedzieć, skasujesz pieniądze i sobie pójdziesz, ale wiedza musi trafić. Uczniowie i ich rodzice nie będą Cię oceniać pod kątem tego, jak dobrze się znasz na temacie, ale pod kątem tego, czego nauczysz ich pociechę. Zobaczą wyniki, polecą Cię innym.
Social media manager
Aby prowadzić czyjś profil na social mediach potrzebujesz trochę wiedzy, czasu i komputera z dostępem do Internetu. Na początku nawet nie potrzebujesz dużo wiedzy. Wiele jest firm, które zaniedbują swoje profile w mediach społecznościowych, bo zwyczajnie nie mają czasu ich prowadzić.
Zajmując się ich profilami, możesz się uczyć na żywym organizmie i zdobywać cenne doświadczenie.
Wirtualny asystent
Prowadzenie biznesu wiąże się z ogromem dokumentów, spotkań, maili i telefonów. Można to robić samemu, ale można też zlecić wirtualnej asystentce.
Wirtualna asystentka zajmuje się między innymi
- sortowaniem maili,
- obsługą profili na mediach społecznościowych,
- researchem,
- wprowadzaniem danych,
- pilnowaniem kalendarza,
- umawianiem spotkań,
- porządkowaniem dokumentów,
- wysyłką dokumentów (np. do księgowej czy Urzędu skarbowego),
- przypominaniem o ważnych terminach (np. ubezpieczenie, przegląd),
- prowadzeniem inwentaryzacji.
Robi wszystko to, co sekretarka, tylko online. Wirtualna asystentka to zawód raczkujący w Polsce, ale z roku na rok wraz z rosnącą liczbą biznesów online rośnie też popularność tej profesji. Dobra wirtualna asystentka weźmie 40 – 80 zł za godzinę pracy.
Opieka nad dziećmi lub domowe przedszkole
Powszechnie mówi się, że dzieci to słodki ciężar. Szczególnie na początku rodzicielstwa, gdy dziecko wymaga bardzo dużo uwagi, a urlop macierzyński dobiega końca, pojawia się problem. Z jednej strony trzeba wracać do pracy. Z drugiej strony nie ma z kim zostawić potomstwa.
Usługi opieki nad dziećmi to popularny biznes od wielu stuleci. Możesz opiekować się dzieckiem na miejscu lub przyjmować kilkoro dzieci u siebie w domu. Naturalnie trzeba mieć ku temu predyspozycje. Jeśli nie umiesz się zajmować dziećmi albo po prostu ich nie lubisz, to nie jest biznes dla Ciebie.
Hotel dla zwierząt
To perspektywa własnego biznesu dla osób, które mają dom i kawałek działki, najlepiej pod miastem. Zwierzęta domowe towarzyszą nam od bardzo dawna, a różne sytuacje życiowe zmuszają nas nieraz do podrzucenia zwierząt rodzinie lub znajomym.
Możesz uczynić z tego swój zawód i pobierać wynagrodzenie za opiekę nad cudzymi zwierzętami. Jeśli dodatkowo kochasz zwierzęta, zarabianie na pracy z nimi będzie czystą przyjemnością.
Pielęgnacja ogrodów
To świetny biznes, jeśli masz już swój ogród, narzędzia i doświadczenie w zajmowaniu się roślinami i małą architekturą. Własny, piękny ogród będzie najlepszą rekomendacją dla potencjalnego klienta.
Narzędzia już masz, więc najważniejszy koszt z głowy. Jedyne, co Ci pozostaje, to dotarcie na miejsce. Najlepszy byłby w tym celu samochód, szczególnie jeśli narzędzi masz sporo.
Sprzątanie
Z zajmowania się ogrodami jest płynne przejście do zajmowania się domem. Sprzątanie zajmuje mnóstwo czasu, ale wiele osób po prostu nie potrafi tego robić. Prościej oddać komuś przykre obowiązki, niż robić to samemu, szczególnie jeśli ktoś zarabia na godzinę dużo więcej niż osoba sprzątająca.
Photo by Jason Strull on Unsplash
Złe pomysły na dochodowy biznes z niskim progiem wejścia
W sieci znajdziesz milion list o tytule “Milion pomysłów na biznes z małym kapitałem” lub coś w tym stylu. Wiele z tych pomysłów nie należy do najlepszych, bo… nie zakłada małego kapitału.
W jednym z artykułów ktoś polecał kupno food trucka.
Ok, nie przeczę, food truck to dochodowy biznes, szczególnie jeśli robisz dobre jedzenie, ale taki food truck kosztuje dużo pieniędzy.
Serwis Internetowy
Rozbujanie serwisu internetowego, aby przynosił zyski, to w dzisiejszych czasach piekielnie trudne zadanie. Wystarczy, żeby któryś z gigantów jak Interia, WP czy Onet postanowił zacząć tworzyć treści o podobnej tematyce, i możesz się pożegnać z wysokimi pozycjami.
Remonty
Budowlaniec potrzebuje specjalistycznych narzędzi (chyba że umiesz zrobić podwieszany sufit bez podnośnika). Przydałoby się mieć samochód, ludzi, dojścia do materiałów. Do tego dochodzą koszty odpowiedzialności cywilnej zawodowej. I doświadczenie. Bez tego nie dostaniesz zlecenia. Budowanie marki na rynku usług remontowo-budowlanych trwa bardzo długo, a gdzieś jeszcze się trzeba tego nauczyć.
Catering i gastronomia
Przygotowywanie jedzenia i dostarczanie go do klienta byłoby świetną opcją na biznes z niskim kapitałem, ale obwarowania prawne wokół branży gastronomicznej, obecność sanepidu i konieczność spełniania miliona norm to skuteczna blokada.
Jeśli zaś chodzi o catering dietetyczny, to jest jeszcze trudniej, bo oprócz usatysfakcjonowania sanepidu, trzeba dobrze liczyć kalorie i składniki odżywcze. Bez odpowiedniej wiedzy z zakresu dietetyki możesz sobie narobić kłopotów.
Sklep internetowy
Dropshipping jest dobrym pomysłem, ponieważ nie wymaga fizycznego posiadania towaru. Sklepy internetowe – już tak. Musisz mieć swój magazyn, albo go wynająć, co kosztuje. Musisz kupić wcześniej towar, co też kosztuje, a nie masz gwarancji, że towar zejdzie. Jeśli są to produkty z terminem przydatności do użycia, tym gorzej. Dojdą Ci jeszcze koszty utylizacji przeterminowanych rzeczy i koszty marketingowe, o których pisaliśmy na początku.
Kursy językowe
Żeby uczyć kogoś języka, trzeba go samemu znać bardzo dobrze. Nie wystarczy piątka z angielskiego w liceum, żeby prowadzić kursy językowe. Potrzebujesz certyfikatu, który kosztuje kilkaset złotych, a bez odpowiedniej wiedzy i tak go nie dostaniesz.
Usługi fotograficzne
Wielu osobom wydaje się, że do robienia ładnych zdjęć wystarczy aparat. Prawda jest inna. Dobry aparat kosztuje od kilku tysięcy złotych wzwyż, a i to pewnie profesjonalista zaśmieje się, czytając do zdanie. To na początek.
Oprócz tego fotografia wymaga umiejętności, a najczęściej nawet szkoły. Jeśli chcesz myśleć o własnym biznesie fotograficznym, potrzebujesz czegoś więcej, niż smartfona.
Wynajem samochodów
Taki pomysł znaleźliśmy w jednym z artykułów. I byłby to świetny pomysł, gdyby nie fakt, że samochody kosztują dużo pieniędzy. Opcji jest kilka:
- kupno auta za gotówkę – średnia cena samochodu w Polsce to prawie 140 000 zł,
- leasing – na leasing trzeba mieć zdolność kredytową, a po podwyżce stóp procentowych, raty poszły w górę,
- kredyt samochodowy – patrz wyżej,
- podnajem – nadal musisz płacić za najem.
Dodatkowo w każdej opcji musisz mieć ubezpieczenie na te samochody, i to nie samo OC, ale autocasco też, a to kosztuje dużo pieniędzy.
Usługi SEO
Współczesne SEO ma wysoki próg wejścia jeśli chodzi o know-how.
SEO jest najtrudniejszą branżą do pozycjonowania. W innych branżach albo ktoś płaci za pozycjonowanie, albo nie. W SEO każdy zna się na SEO. Sprzedaż swoich usług będzie nieziemsko trudna, jako że początkującej osobie trudno zaufać. Możesz próbować zajmować się pozycjonowaniem stron znajomych, ale znajomi rzadko kiedy chcą dobrze zapłacić.
Biuro rachunkowe
W teorii świetny pomysł na biznes. Nawet nie trzeba mieć biura. W praktyce biuro rachunkowe wymaga przede wszystkim wiedzy. I nie tylko takiej wyniesionej ze studiów, ale też praktycznej wiedzy, doświadczenia i zwykłego sprytu. Zmiany w podatkach są na porządku dziennym i musisz za nimi nadążyć. Jeśli nie dasz rady i popełnisz błąd, poniesiesz odpowiedzialność. Nawet karną.
Biuro rachunkowe to biznes z niskim progiem wejścia dla kogoś, kto przez lata pracował w biurze rachunkowym.
Szkolenia online i kursy
Wokół biznesu szkoleniowego narosło wiele mitów, a jednym z nich jest łatwość przygotowania i sprzedaży kursu. W dzisiejszych czasach nie wystarczy coś umieć lub coś wiedzieć, by opakować to w dochodowy produkt. Tworzenie kursu internetowego to mnóstwo pracy i naprawdę warto zastanowić się, czy podołasz temu zadaniu. Jeśli dobrze się do tego nie przygotujesz, wydasz pieniądze na produkcję kursu, a może Ci się to nawet nie zwrócić.